Penyelenggaraan Lampu Jalan Di Malaysia
Apabila memperkatakan mengenai lampu jalan, ramai yang kurang peduli kewujudannya sekiranya ia berfungsi menerangi jalan raya, bandar, kawasan taman perumahan dan kedai di waktu malam. Malah rekabentuk tiang bagi lampu jalan menjadi tarikan dari segi landskap yang menarik sepertimana yang terdapat di Putrajaya. Selain itu kebaikan utama pemasangan lampu jalan membantu meningkatkan tahap keselamatan jalan raya serta penurunan kadar jenayah.
Namun
sekiranya lampu jalan tersebut tidak berfungsi disebabkan oleh penyelenggaraan
yang tidak efisien, barulah kita sedar
bahawa setiap lampu jalan tersebut sebenarnya dimiliki dibawah bidang kuasa
yang berbeza. Percaya atau tidak setiap lampu jalan yang menerangi malam lazimya
bukanlah sumbangan ikhlas dari pihak TNB
dan secara keseluruhannya setiap tenaga yang digunakan untuk memastikan setiap
lampu bernyala setiap malam datangnya dari duit poket kita sendiri menerusi
pelbagai jenis cukai samada melalui kerajaan mahupun pihak berkuasa tempatan.
Adakah
kita sedar tentang jumlah yang harus ditanggung setiap bulan oleh pemilik yang
menguruskan tiang lampu seperti JKR, Majlis Pembandaran,Pihak Konsesi Lebuhraya
dan sebagainya. Malah beban yang harus
ditanggung oleh oleh pemilik lampu jalan bukan setakat membayar bil bulanan
yang di caj oleh pihak TNB tetapi meliputi pengantian mentol lampu, tiang lampu itu sendiri akibat di langgar
oleh kenderaan dan yang paling teruk pengantian wayar kabel disebabkan kecurian
bagi mendapatkan tembaga.
Kebanyakkan
dari kita lebih tertarik kepada isu pemberian kontrak pemasangan lampu jalan,
mempertikaikan jumlah kos pembinaan yang tidak munasabah dan kronisme namun
kita tidak pernah mengetahui bahawa kos penyelenggaraan adalah lebih membebankan
daripada kos membina dan memasang tiang lampu.
Kenaikan
tarif elektrik oleh TNB menambahkan lagi beban yang harus ditanggung oleh pihak
pemilik lampu jalan. Peruntukkan tambahan diperlukan oleh pemilik lampu jalan
bagi memastikan ia tetap bersinar diwaktu malam dan tiada siapa yang mengambil
peduli. Kos penyelenggaraan yang semakin bertambah setiap tahun sekiranya dapat
dijimatkan membolehkan ia disalur kepada
sektor yang lebih menguntungkan
rakyat.
Persoalan
yang timbul sejauhmana tahap pengurusan nilai bagi wang kerajaan oleh agensi
terbabit mengenai kerja – kerja pemasangan dan penyelenggaraan lampu jalan
dilaksanakan serta bersediakah pihak
pemilik lampu jalan berubah sejajar dengan dasar Kerajaan mengalakkan teknologi
hijau bagi menghasilkan budaya penyelenggaraan mapan.
Secara umum mengetahui bahawa Kementerian
Kerja Raya bertanggungjawab sepenuhnya dalam menyenggara sejumlah 18,577
kilometer Jalan Persekutuan di seluruh negara termasuklah lebuhraya bertol. Selaras
dengan langkah mengurangkan kos penyelenggaraan yang tinggi , pemasangan lampu
jalan menggunakan teknologi Light Emitting Diode (LED) sebagai kaedah
alternatif kepada teknologi sedia ada amatlah menjadi keutamaan bagi kementerian terbabit.
Teknologi LED ini telah sebenarnya telah lama
wujud dan namun ia masih belum digunakan secara meluas khususnya bagi lampu
jalan di Jalan Persekutuan di Malaysia. Selain dapat memberikan kecerahan,
penggunaan teknologi ini antara lainnya dapat mengurangkan penggunaan tenaga
dan kadar haba yang dibebaskan, selari dengan promosi penggunaan teknologi
hijau yang pastinya lebih mesra alam dan dapat mengurangkan fenomena pemanasan
global. Di samping itu, teknologi LED ini juga mampu menjimatkan kos bil
elektrik lampu jalan kerana menggunakan tenaga voltan yang lebih rendah
berbanding lampu biasa. Kos penyenggaraan bagi penukaran lampu jalan juga dapat
dijimatkan kerana jangka hayat bagi LED ini adalah 3 kali ganda daripada jangka
hayat lampu jalan sedia ada.
Kerajaan telah berbelanja hampir RM5 bilion
dalam tempoh sepuluh tahun ini, ataupun kira-kira RM500 juta setahun iaitu dari
2001 sehingga 2010 bagi menyenggara kesemua Jalan Persekutuan di seluruh
Malaysia. Peruntukan yang disediakan ini adalah untuk penyenggaraan kerja-kerja
rutin, berkala dan kecemasan termasuklah kos pembiayaan lampu jalan.
Pebelanjaan
amat besar yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan bagi memastikan kebajikan
rakyat menjadi keutamaan kini harus dirombak kaedah pelaksanaannya dengan melaksanakan
satu skim pembiayaan khusus bagi membantu pelbagai pihak menaik taraf sistem
utiliti mereka menggunakan produk teknologi hijau atau penjana tenaga elektrik
mesra alam.
Seiring
dengan kos tenaga yang semakin meningkat akibat pengantungan secara berterusan kepada bahan api fosil sudah sampai masanya Malaysia menyahut cabaran dengan melaksana teknologi hijau secara meluas dengan mewujudkan skim pembiayaan
pinjaman bagi membolehkan bebanan kerajaan tempatan untuk menukarkan
lampu jalan di bandar utama kepada lampu LED akan tercapai dan penjimatan kos
utiliti kerajaan untuk jangka masa panjang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan