14 Sep 2012

PERASMIAN JAMBATAN PULAU PINANG


Tarikh Peristiwa pada 14-09-1985


Sumber: http://www.arkib.gov.my/



Pada hari ini 14.9.1985, Jambatan Pulau Pinang telah dibuka dengan rasminya oleh Pemangku Perdana Menteri, Datuk Musa bin Hitam.  Perasmian ini dilakukan serentak dengan kutipan tol sebanyak RM7.00 di Komplek Plaza Tol di Perai dan Datuk Musa Hitam melalui tol nombor satu. 

Turut hadir di upacara tersebut ialah Menteri Kerja Raya, Datuk S. Samy Vellu; Ketua Menteri Pulau Pinang, Dr. Lim Chong Eu; Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya Negeri, Datuk Khor Gark Kim; Ketua Pengarah Lembaga Lebuh raya Malaysia dan Pembesar-pembesar negeri yang lain. 


Jambatan tersebut panjangnya 13.5 kilometer menjadi penghubung utama antara Tanah Besar Semenanjung dan Pulau Pinang dan merupakan jambatan yang terpanjang di Asia dan yang ketiga di dunia. Jambatan ini juga telah menggunakan sepanjang 648.5 kilometer cerucuk sementara alangnya sepanjang 127 kilometer. 


Sebanyak 8,846 keping getah pengalas yang direka khas dan dibuat di negara ini digunakan di antara sambungan untuk mengurangkan pergeseran. Sesungguhnya dengan pembinaan jambatan ini diharap akan meningkatkan taraf ekonomi dan perdagangan negara di samping dapat memberi kemudahan dan keselesaan kepada rakyat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan