Pages

31 Jan 2012

KHAIRUDDIN BARBAROSSA



LAKSAMANA AGUNG – KHAIRUDDIN BARBAROSSA

Di dalam sejarah hanya 3 orang saja dikenali sebagai Barbarossa iaitu Kaisar Frederick I Romawi (1123-1190) dan adik beradik Aruj dan Hayreddin dari Turki.

30 Jan 2012

JEMPOL MENGORAK LANGKAH MENTRANSFORMASIKAN ICT DAN JALUR LEBAR



Digital Jempol 1Malaysia
NS/JPL/PEN:2(SKMM)
Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia telah mengeluarkan kenyataan seperti berikut:
KENYATAAN MEDIA
DIGITAL JEMPOL 1MALAYSIA

JEMPOL MENGORAK LANGKAH MENTRANSFORMASIKAN ICT DAN JALUR LEBAR

Rahsia Peribadi Wanita Melalui Payudara.

Rahsia Peribadi Wanita Melalui Payudara.


For those man that  interested in women by looking her breast can also learn the character inside of women  based on the breast's size.

Please click here (Rahsia peribadi wanita melalui payudara).

Just to share knowledge.

28 Jan 2012

Masalah Gangguan Bekalan Air di Felda Raja Alias


Masalah Gangguan Bekalan Air di Felda Raja Alias, Jempol, Negeri Sembilan

Dijangkakan  Selangor dan Kuala Lumpur akan terjerumus semula didalam bencana krisis air pada tahun 2012  sekiranya pembangunan loji tadahan air bagi projek Water Transfer Pahang to Selangor masih tidak dapat diselesaikan melalui kesepakatan bertunjangkan kepada kepentingan rakyat.

27 Jan 2012

PENANG SECOND BRIDGE PROJECT


Penang Second Bridge Project (P2x)

Previous proposed  erection method of  Box Girder segments for Penang Second bridge Project.  however the erection method using crane barge is too expensive and it was change to implemented movable launching girder. 

i just sharing an engineering knowledge among us. Enjoys.





26 Jan 2012

PENANG SECOND BRIDGE PROJECT

Penang Second Bridge Project

There some interesting picture of Penang Second Bridge Project (P2X).  The bridge will link Batu Kawan ( Seberang Perai to Batu Maung (Penang Island).  Honestly I am proud because once be part of these Mega Project. 











24 Jan 2012

SONIC LOGGING - CONSTRUCTION FIELD


CONSTRUCTION FIELD

Just to share knowledge in engineering 

METHOD STATEMENT FOR SONIC LOGGING

General

Sonic logging is a technique used to detect defects in the concrete structures such as bore piles, caissons, barrettes and diaphragm walls.

23 Jan 2012

PENANG BRIDGE WIDENING PROJECT



Construction of Penang Bridge Widening Project Malaysia.

That one of greatest construction works in Malaysia and the these knowledge shall be share among Malaysian.

Malaysia Boleh!

Kesan “House Bubble” di Malaysia


Kesan “House Bubble” di Malaysia
Benarkan sektor  perumahan di Kuala Lumpur dan Selangor tidak akan mengalami “house bubble”  pada tahun 2012.  Walaupun  pemain utama bagi industri hartanah mengemukakan pelbagai analisis mengatakan Malaysia bebas dari sidrom terbabit namun melihat kepada realiti semasa dengan bilangan lelongan rumah yang semakin meningkat, kenaikan bilangan individu  didalam linkungan 27 – 35 tahun muflis  setiap tahun  menjadikan negara kekurangan pembeli domestik.

Penyelenggaraan Lampu Jalan Di Malaysia


Penyelenggaraan Lampu Jalan Di Malaysia


Apabila memperkatakan mengenai lampu jalan, ramai yang kurang peduli  kewujudannya sekiranya ia berfungsi menerangi jalan raya, bandar, kawasan taman perumahan dan kedai di waktu malam. Malah rekabentuk tiang bagi lampu jalan menjadi tarikan dari segi landskap yang menarik sepertimana yang terdapat di Putrajaya. Selain itu kebaikan utama pemasangan lampu jalan membantu meningkatkan tahap keselamatan jalan raya serta penurunan kadar jenayah.

Namun sekiranya lampu jalan tersebut tidak berfungsi disebabkan oleh penyelenggaraan yang tidak efisien,  barulah kita sedar bahawa setiap lampu jalan tersebut sebenarnya dimiliki dibawah bidang kuasa yang berbeza. Percaya atau tidak setiap lampu jalan yang menerangi malam lazimya bukanlah  sumbangan ikhlas dari pihak TNB dan secara keseluruhannya setiap tenaga yang digunakan untuk memastikan setiap lampu bernyala setiap malam datangnya dari duit poket kita sendiri menerusi pelbagai jenis cukai samada melalui kerajaan mahupun pihak berkuasa tempatan.

Adakah kita sedar tentang jumlah yang harus ditanggung setiap bulan oleh pemilik yang menguruskan tiang lampu seperti JKR, Majlis Pembandaran,Pihak Konsesi Lebuhraya dan sebagainya.  Malah beban yang harus ditanggung oleh oleh pemilik lampu jalan bukan setakat membayar bil bulanan yang di caj oleh pihak TNB tetapi meliputi  pengantian mentol lampu,  tiang lampu itu sendiri akibat di langgar oleh kenderaan dan yang paling teruk pengantian wayar kabel disebabkan kecurian bagi mendapatkan tembaga.

Kebanyakkan dari kita lebih tertarik kepada isu pemberian kontrak pemasangan lampu jalan, mempertikaikan jumlah kos pembinaan yang tidak munasabah dan kronisme namun kita tidak pernah mengetahui bahawa kos penyelenggaraan adalah lebih membebankan daripada kos membina dan memasang tiang lampu.

Kenaikan tarif elektrik oleh TNB menambahkan lagi beban yang harus ditanggung oleh pihak pemilik lampu jalan. Peruntukkan tambahan diperlukan oleh pemilik lampu jalan bagi memastikan ia tetap bersinar diwaktu malam dan tiada siapa yang mengambil peduli. Kos penyelenggaraan yang semakin bertambah setiap tahun sekiranya dapat dijimatkan membolehkan ia disalur kepada  sektor yang lebih  menguntungkan rakyat.

Persoalan yang timbul sejauhmana tahap pengurusan nilai bagi wang kerajaan oleh agensi terbabit mengenai kerja – kerja pemasangan dan penyelenggaraan lampu jalan dilaksanakan serta bersediakah  pihak pemilik lampu jalan berubah sejajar dengan dasar Kerajaan mengalakkan teknologi hijau bagi menghasilkan budaya penyelenggaraan mapan.

Secara umum mengetahui bahawa Kementerian Kerja Raya bertanggungjawab sepenuhnya dalam menyenggara sejumlah 18,577 kilometer Jalan Persekutuan di seluruh negara termasuklah lebuhraya bertol. Selaras dengan langkah mengurangkan kos penyelenggaraan yang tinggi , pemasangan lampu jalan menggunakan teknologi Light Emitting Diode (LED) sebagai kaedah alternatif kepada teknologi sedia ada amatlah menjadi keutamaan bagi kementerian terbabit.

Teknologi LED ini telah sebenarnya telah lama wujud dan namun ia masih belum digunakan secara meluas khususnya bagi lampu jalan di Jalan Persekutuan di Malaysia. Selain dapat memberikan kecerahan, penggunaan teknologi ini antara lainnya dapat mengurangkan penggunaan tenaga dan kadar haba yang dibebaskan, selari dengan promosi penggunaan teknologi hijau yang pastinya lebih mesra alam dan dapat mengurangkan fenomena pemanasan global. Di samping itu, teknologi LED ini juga mampu menjimatkan kos bil elektrik lampu jalan kerana menggunakan tenaga voltan yang lebih rendah berbanding lampu biasa. Kos penyenggaraan bagi penukaran lampu jalan juga dapat dijimatkan kerana jangka hayat bagi LED ini adalah 3 kali ganda daripada jangka hayat lampu jalan sedia ada.

Kerajaan telah berbelanja hampir RM5 bilion dalam tempoh sepuluh tahun ini, ataupun kira-kira RM500 juta setahun iaitu dari 2001 sehingga 2010 bagi menyenggara kesemua Jalan Persekutuan di seluruh Malaysia. Peruntukan yang disediakan ini adalah untuk penyenggaraan kerja-kerja rutin, berkala dan kecemasan termasuklah kos pembiayaan lampu jalan.
Pebelanjaan amat besar yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan bagi memastikan kebajikan rakyat menjadi keutamaan kini harus dirombak kaedah pelaksanaannya dengan melaksanakan satu skim pembiayaan khusus bagi membantu pelbagai pihak menaik taraf sistem utiliti mereka menggunakan produk teknologi hijau atau penjana tenaga elektrik mesra alam.

Seiring dengan kos tenaga yang semakin meningkat akibat pengantungan secara berterusan kepada bahan api fosil sudah sampai masanya Malaysia menyahut cabaran dengan melaksana teknologi hijau secara meluas dengan mewujudkan skim pembiayaan  pinjaman bagi membolehkan bebanan kerajaan tempatan untuk menukarkan lampu jalan di bandar utama kepada lampu LED akan tercapai dan penjimatan kos utiliti kerajaan untuk jangka masa panjang.


22 Jan 2012

KISAH BANGSA MELAYU


Benarkah bangsa Melayu malas? Adakah bangsa Melayu bodoh dan mudah di beli dengan janji manis dan wang ringgit?  

Kenyataan yang mengatakan orang melayu dan bodoh (tidak berkebolehan menguasai sesuatu bidang) telah acap kali  di laungkan sejak saya bersekolah rendah era 1980an  sehingga kini  membuatkan hati saya panas dan marah.  Pada  era Tun Mahathir sekiranya  kenyataan ini dilaungkan  oleh bangsa lain masih boleh dimaafkan kerana bangsa Melayu begitu baik memendam perasaan marah kerana ingin menjaga keharmonian yang  hidup dengan pelbagai kaum. Kini kenyataan ini bergema lagi tetapi dalam situasi  yang lebih lembut tetapi amat bahaya untuk generasi akan datang.  Tuntutan hak sama rata dari  kek ekonomi Negara dan  kuasa memerintah tanpa mempedulikan hak bumiputera yang telah ditetapkan didalam perlembagaan persekutuan serta penghinaan kepada Raja – Raja Melayu yang selama ini merupakan payung bagi rakyat berlindung kerana mereka berpendapat Bangsa Melayu sudah lama dibantu sehingga mereka menjadi malas untuk maju kehadapan.

Saya dengan bangga untuk mengatakan bahawa saya merupakan anak kepada seorang peneroka Felda  di Daerah Jempol N.Sembilan yang bersyukur mendapat peluang melanjutkan pelajaraan ke menara gading dan masih diberi peluang menyumbang  tenaga di dalan sektor pembinaan. Pengalaman hidup susah sejak kecil dan bekerja dengan Syarikat yang dimiliki oleh bangsa cina amat menyedarkan saya tentang  nilai yang dimiliki oleh  Bangsa Melayu .

Kenyataan bangsa melayu malas dan bodoh yang di berikan oleh penjajah British hanyalah salah satu usaha melemahkan  kebolehan bangsa melayu supaya  generasi yang akan lahir hanya mewarisi hidup sebagai anak petani dan nelayan. Hampir 500 tahun hidup terjajah membuatkan kita lupa bahawa kita adalah bangsa yang amat hebat. Di zaman Kesultanan Melaka kita merupakan bangsa peniaga,  pembina kapal – kapal hebat,  pemimpin yang hebat dan perajurit yang berdisplin sehingga mampu menguasai sebahagian besar tanah besar Sumatera dan juga kepulauan Riau. Namun Pejajah Inggeris telah melaksanakan dasar pecah dan perintah yang mengakibatkan Bangsa Melayu terpinggir dari merasai kemewahan di bumi sendiri.

Hasil  kekayaan dari  bumi menerusi Bijih Timah telah  telah dimonopoli oleh buruh – buruh yang di bawa dari Negara Cina sehingga melahirkan ramai peniaga cina yang kaya. Malah penjajah Inggeris lebih membantu golongan buruh Cina ini dengan pelbagai cara termasuk merampas lombong yang dimiliki pembesar Melayu kerana golongan ini menjanjikan  tenaga kerja yang murah dan mudah dikawal menerusi penubuhan beberapa  kumpulan Kongsi Gelap.   Didalam sejarah kita penah melahirkan peniaga melayu yang berkebolehaan seperti Ngah Ibrahim, Dato Naning dan banyak lagi namun semuanya telah di hapuskan oleh Penjajah inggeris dengan merampas hak mereka dan di buang dari bumi sendiri semata- mata tidak mahu melihat golongan ini menjadi pencetus kebangkitan menentang mereka. Malah mereka ini di label sebagai golongan penentang atau penjenayah terhadap  penjajah di dalam  sejarah bukannya seorang penjuang kemerdekaan.    

Malah ketika tanaman getah menjadi sumber kekayaan terbaru bagi penjajah Inggeris, sekali lagi bangsa melayu dipinggir untuk turut serta merasai kekayaan di bumi yang subur.  Ladang  getah berskala besar di buka dengan menyediakan penempatan secara tersusun telah dimonopoli oleh buruh – buruh dari Sri Langka dan India.  Bangsa Melayu masih di takuk lama sebagai petani dan nelayan.  Didalam petadbiran pula golongan bijak pandai dari India telah menguasai  hampir  semua sektor kerana kebolehan mereka berbahasa Inggeris . Bangsa Melayu hanya layak menjadi Drebar dan Kerani sahaja.  Ketika ini Bangsa Cina sudah menguasai sektor ekonomi dengan memiliki semua kedai di kawasan Bandar dan kampong.  Malah semangat  mempertahankan kedaulatan tanah air dengan penubuhan Askar Melayu hanya di perolehi setelah desakan dari Raja Chulan dan Pembesar – Pembesar melayu serta keperluan akibat ancaman dari kebangkitan Tentera Imperialis Jepun.  Berdasarkan fakta – fakta diatas layakkan Bangsa Melayu yang baru terbela nasibnya selepas 50 tahun  Malaysia merdeka bersaing dengan bangsa Cina yang telah dibantu oleh penjajah Inggeris sejak tahun 1850- an dan bangsa India sejak awal 1900- an? 

Bangsa Melayu  umpama memandu  kereta kancil  hendak mengejar kereta Ferrari dan BMW. Jika dipaksa sudah pasti enjinnya akan rosak dan tidak dapat mengejar lagi dan akhirnya terus ketinggalan.  Persaingan  haruslah  seperti perlumbaan Formula 1 dimana setiap kereta mempunyai spesifikasi yang sama hanya kemahiran pemandu dan barisan jurutera serta taktik terbaik yang menentukan pemenang.   

Namun adakah bangsa lain sudi membantu bangsa melayu? Berdasarkan pengalaman bekerja di syarikat yang dimiliki oleh bangsa cina jika diambil secara positif, ia akan melahirkan pekerja yang rajin bekerja dan menerima bangsa Melayu yang boleh dikawal dengan kuasa wang. Sebab itu kita hanya dapat melihat bangsa melayu  hanya layak menjawat golongan “non-executive’ sahaja. Jika ada yang menjawat “ executive level” hanya di beri kerana permintaaan dari pihak pengurusan bagi Projek Kerajaan yang mahukan 30% penyertaan bumiputera.  Malah ada juga jawatan tinggi diberikan kepada Bangsa Melayu tetapi bertujuan menggunakan pengaruh mereka bagi tujuan melobi dan mendapatkan kontrak kerajaan. Sebab itu kita melihat trend bekas- bekas  pengarah kerajaan yang pencen diberikan jawatan tersebut kerana ia murah  kerana gaji selepas usia 55 tahun biasanya dalam bentuk elaun dan bagi bekas pengarah kerajaan  ini umpama bonus dan salah satu aktiviti untuk menghilangkan perasaan boring mengharungi usia pencen.  Adakah mereka pernah terfikir menjenguk kebawah melihat dan  membantu bangsa mereka sekurang-kurang mendapatkan hak dan gaji yang setara dengan bangsa lain.  Jawapannya tetap sama rezeki masing – masing sekiranya aku tak rebut nanti orang lain yang dapat.  

Sepanjang bekerja saya perhatikan tidak ada bezanya antara bangsa melayu dengan bangsa lain Cuma  tidak diberi peluang.  Malah didalam bidang pembinaan bangsa melayu lebih banyak menjadi golongan yang membuat kerja, bangsa cina menjadi golongan yang memberi arahan dan mendapat keuntungan dari usaha bangsa melayu.  Malah pemberian bonus juga hanya mengutamakan  ”key Player” dan seringkali bangsa Melayu hanya mendapat serpihan kerana alasan tidak rajin dan tidak terlibat dalam memberi idea membantu  menjayakan syarikat.  Sebab itu kita dapat melihat setiap projek pembinaan, amat jarang kita melihat  bangsa melayu menjadi Pengurus Projek  di dalam kontraktor utama mahupun sub kontraktor bagi projek Kerajaan apatah lagi projek yang dilaksanakan oleh pihak pemaju dan swasta.  Adakah ini dikatakan Bangsa Melayu malas dan bodoh?

Sejak gelombang   reformasi yang diperkenalkan oleh Anwar Ibrahim, istilah kronisme telah digunakan secara meluas dalam usaha melemahkan seterusnya menjatuhkan Kerajaan yang memerintah.  Kenapa istilah kronisme digunakan kepada bangsa Melayu sahaja tetapi tidak kepada bangsa lain? Adakah bangsa melayu saja yang mengamalkan kronisme? Berdasarkan kepada pengalaman dari  sektor pembinaan ,  Jika dibuat analisis jumlah tender bagi projek “Mega“ yang dikatakan di beri kepada kroni tertentu, berapa peratus yang sebenarnya  di miliki oleh bangsa melayu?  Sebagai contoh sekiranya satu syarikat melayu mendapat tender Kerajaan bernilai RM 1billion sekalipun, mereka terpaksa membeli barang mentah seperti besi, pasir, simen, kayu, konkrit malah paku dari  pembekal yang sememangnya  dikuasai oleh bangsa cina. Malah jentera pembinaan seperti  “ Excavator “, lori dan sebagainya dari syarikat logistik yang dimonopoli oleh bangsa cina. Bagi melaksanakan kerja kita memerlukan tenaga buruh yang ramai dan murah sudah tentu bidang ini telah dikuasai oleh bangsa cina. Jadi apa yang tinggal bagi bangsa melayu, hanya jawatan yang tertera di carta organisasi sesebuah projek yang di kehendaki  oleh pihak kerajaan sebagai pemilik projek. Itupun hanya 30% penyertaan golongan bumiputera.   Malah akan ada syarikat melayu RM 2 yang muncul semata – mata  memenuhi keperluan 30 % yang ditetapkan sebagai pembekal bahan binaan.   Secara keseluruhannya bangsa Melayu hanya menikmati tidak sampai  5 % dari nilai tender yang diberikan oleh Kerajaan.

Jika di tinjau bagi projek yang di usahakan oleh syarikat swasta seperti pemaju perumahan saya rasa nilainya lagi sedikit ataupun hampir tiada langsung penglibatan bangsa melayu.   Saya tidak nampak isu pemberian  tender kepada kroni tertentu   yang sering di bangkitkan oleh bangsa cina mahupun bangsa melayu liberal sebagai tidak adil ? siapa sebenarnya yang menguasai nikmat dan nilai keseluruhan tender? Adakah kerana bangsa Melayu malas dan bodoh? Bagaimana ingin bersaing sekiranya semua industri telah dimonopoli oleh bangsa cina.  Adakah mereka ikhlas membantu bangsa melayu ?

Bangsa melayu sebenarnya tidak malas. Bangsa melayu telah membuktikan bahawa jika diberi peluang mereka  boleh maju seperti golongan peneroka Felda yang berani, tidak pernah mengeluh rasa penat membanting tulang empat kerat mencari rezeki meneroka di kawasan yang dahulunya hutan belantara malah   berjaya keluar dari kepompong kemiskinan serta melahirkan ramai generasi bijak pandai.
Bangsa Melayu sebenarnya tidak bodoh. Bangsa Melayu telah membuktikan bahawa jika diberi peluang dengan biasiswa MARA dan JPA mereka boleh menjadi seorang doktor, jurutera dan sebagainya .   Saya melihat senario kini setiap langkah kerajaan membantu bangsa melayu akan di katakan sebagai tidak adil dan tidak mempunyai semangat 1Malaysia.

Teringat kata-kata ayah yang merupakan seorang  peneroka Felda berkata Malaysia umpama sebuah tasik  yang didalam kaya dengan ikan. Bangsa Melayu bersifat   pemalu dan terlalu menghormati orang lain kerana hanya menuntut 30 peratus sahaja dari keluasan tasik supaya dapat mengambil hasil tangkapan ikan sebagai sumber rezeki kepada anak –anaknya.  Namun  permintaan itu di tentang  dan di bantah oleh bangsa lain kerana mereka mendakwa  kawasan yang diminta oleh bangsa melayu mungkin mempunyai jumlah ikan berbanding 70 peratus kawasan yang tinggal. Maka kerana bangsa melayu  penuh dengan sifat baik hati dan tidak mahu dikatakan tidak adil memberi kebenaran bangsa lain sama – sama mencari rezeki di kawasan mereka.

Setelah mencapai persetujuan malamnya bangsa Melayu ini membersihkan joran dan tali sehingga ditegur isterinya  kenapa tidak mahu menggunakan jala dan pukat supaya mendapat hasil yang banyak.  Si suami  menjawab jika digunakan jala dan pukat risau  anak ikan turut terperangkap dan kelak dimasa hadapan anak cucunya tidak dapat merasai hasil ikan yang banyak dan segar di tasik tersebut. Keesokkan paginya ketika bangsa melayu itu turun ke tasik menggunakan perahu,  hatinya tersentap melihat kawasannya telah dipenuhi oleh bangsa lain yang menangkap ikan menggunakan bot berenjin serta  jala dan pukat.  Bangsa Melayu ditanamkan sifat sabar dan tidak suka mencari gaduh hanya mampu memendam perasaan marah kerana mereka tidak menghormatinya malah  tanpa segan silu mengaut keuntungan. Hari berganti bulan dan akhirnya bangsa melayu mulai sedar hasil tangkapannya semakin kurang malah acap kali dia pulang dengan hampa kerana jumlah ikan semakin  kurang. Malah ada juga dia melihat bangsa lain menggunakan tuba untuk mendapatkan hasil yang senang. Maka setelah berfikir akhirnya bangsa melayu mengambil keputusan sekiranya dia sanggup berkongsi hasil dari 30 peratus kawasannya dengan bangsa lain mungkin dia boleh dibenarkan menangkap ikan di 70 peratus kawasan milik bangsa lain.

Sebaik menghampiri kawasan milik bangsa lain  bangsa melayu  terkejut kerana  kawasan itu telah di pagari. Bangsa Melayu amat marah kenapa beliau tidak dibenarkan masuk kekawasan tersebut. Maka bangsa lain itu  berkata kawasan ini telah menjadi  milik kami dan telah menjadi hak kami untuk tidak mahu berkongsi. Maka Bangsa melayu itu berkata ini adalah tidak adil kerana dia membenarkan bangsa lain mengambil ikan ditempatnya kenapa bangsa lain enggan berkongsi rezeki dengannya. Maka bangsa lain itu berkata kami hanya meminta tapi kamu sanggup untuk memberi jadi jangan salahkan kami. Mendengar kata – kata itu bangsa melayu amat marah dan sanggup berperang. Melihat situasi yang tegang maka bersetujulah bangsa lain untuk berkongsi kawasan  tetapi dengan dua syarat iaitu pertama tiada lagi lagi pembahagian mutlak 70:30 peratus , semuanya kawasan adalah sudah tiada pemilik bangsa masing masing menangkap ikan dimana mana dan syarat kedua   bangsa melayu mesti menggunakan bot yang besar menggunakan  enjin kerana risau perahu kecil milik bangsa melayu terbalik di rempuh arus malah bangsa lain itu sanggup menjual  bot miliknya dengan harga yang berpatutan. Bergembiralah bangsa melayu kerana berpendapat bangsa lain memberi penjanjian yang adil sanggup membantu mereka.

Saya bertanya kepada ayah bagaimana nasib bangsa melayu dipenghujung cerita. Ayah berkata , akhirnya orang melayu menjadi pekerja di atas bot yang pernah dibeli dari bangsa lain kerana bangsa melayu lupa mereka sebenarnya belum bersedia dan tidak tahu bagaimana mengoperasikan  sebuah bot yang moden malah kini terpaksa bersaing dengan bangsa lain yang sudah lama menggunakan bot tersebut. Malah tidak mampu menanggung kos alat ganti bot yang dimonopoli oleh bangsa lain malah minyak diesel yang digunakan perlu dibayar tunai dengan harga yang mahal kerana tiada pilihan. Untuk kembali menggunakan perahu menangkap ikan , kawasan 30 peratus yang dulunya milik mereka kini di kuasai bot – bot besar milik bangsa lain maka akhirnya mereka terpaksa mengemis menjadi pekerja di bot  besar milik bangsa lain dikawasan yang dahulunya milik dan hak mereka.

Haruskah bangsa melayu  mengalah dengan tuntutan  yang merupakan  hak kita?  Adakah adil kita menuntut hanya 30 peratus dari kemewahan Malaysia bumi ku yang tercinta.

Sistem Pengangkutan Awam Malaysia

Sistem Pengangkutan Awam Malaysia

Saya mempunyai impian yang kecil dimana saya masih berharap suatu masa nanti saya berpeluang merasai pengalaman  memandu kereta keluar  dari rumah yang terletak di Seremban menuju ke Stesen Komuter yang menyediakan bangunan meletak kenderaan bertingkat dengan sistem CCTV serta menawarkan harga  yang berpatutan. Sebaik meletak kereta , saya berjalan dengan penuh selamat menuju ke arah stesen utama dan   langkah kaki ini terhenti  seketika di ruang niaga yang  terdiri pelbagai kaum menjual pelbagai aneka  sarapan pagi yang menarik, suratkhabar dan mungkin kad tambah nilai. 
Sesekali melihat jam di tangan timbul perasaan bimbang  terlewat dan gagal menaiki tren tetapi hati kecil memujuk supaya bertenang kerana KTMB menjanjikan kekerapan tren setiap 10 minit membuatkan setiap penumpang boleh merangka perjalanan masing – masing.    Tepat  seperti dijadualkan tren sampai di platform  dan tidak lama kemudian pintu berbunyi menandakan ia akan ditutup secara automatik. Pada yang tidak sempat tidak mengapa kerana jadual kekerapan setiap 10 minit  tidak akan menghampakan penumpang. 

Menaiki tren yang menggunakan tenaga elektrik subsidi dari kerajaan sebagai salah satu cara menurunkan harga tambang begitu lancar sehinggakan ada penumpang mengambil  kesempatan membaca suratkhabar dan buku sekaligus menyahut seruan Kerajaan memupuk budaya membaca di kalangan rakyat. Bilangan penumpang semakin ramai menggunakan perkhidmatan  KTM Komuter kerana menawarkan  pejalanan yang selesa serta murah menyebabkan ramai pengguna bijak tidak lagi memandu kenderaan ke tempat kerja. Langkah bijak KTMB  secara langsung menolong kerajaan mengurangkan subsidi  bahan bakar yang semakin mahal serta tidak konsisten dan secara tidak langsung mengurangkan kesesakan di lebuhraya utama.

Tindakan Kerajaan menaiktaraf pengangkutan awam secara tidak langsung menjimatkan duit rakyat yang sering  digunakan menerusi beberapa kempen keselamatan jalan raya yang dilaksanakan oleh MIROS serta beberapa agensi kerajaan dan yang paling penting dapat menyelamatkan nyawa golongan pelapis negara yang ramai  tewas di jalan raya.  
Tren komuter kini  akan melalui Stesen Kajang dan Serdang yang mempunyai bilangan penumpang yang ramai. Namun kerana tren yang disediakan  mempunyai  gerabak yang banyak serta  mampu menampung bilangan penumpang yang ramai walaupun terpaksa berhimpit sedikit asalkan dapat sampai ke tempat kerja dengan selamat. 
Impian kecil inilah yang setiasa berada di hati dan kotak fikiran pengguna pengangkutan awam di Malaysia. Sejak tahun 2004 sehingga sekarang masalah ini masih belum selesai  sepenuhnya dan pengguna hanya didendangkan dengan pelbagai pengumuman, cerita indah mengenai cadangan dan sebagainya namun realitinya masih cerita yang sama. Mungkin disebabkan kecewa  dengan senario ini  menjadi  salah satu faktor yang menyumbang kepada kekalahan BN di kawasan bandar. 
Saya juga tertarik kepada kenyataan  yang  dikatakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Idris Jala yang menyatakan bahawa   Malaysia menuju  kearah negara muflis pada 2019 sekiranya  pemberian subsidi kepada rakyat tidak dihapuskan segera. 

Saya bukanlah seorang ahli ekonomi  tetapi saya bersetuju dengan kenyataan tersebut kerana sudah sampai masanya kerajaan menghapuskan semua subsidi bagi membolehkan wang tersebut disalurkan kepada sektor yang memerlukan dan seterusnya membolehkan  Malaysia menjadi Negara maju tetapi penghapusan subsidi tanpa menyediakan pilihan alternatif  kepada rakyat Malaysia bermakna ia akan mengundang bencana kepada Kerajaan Pusat yang memerintah.

 Semenjak Tun Mahathir bersara sebagai Perdana Menteri  saya berpendapat semua rakyat Malaysia termasuk diri saya akan bersetuju  petadbiran Negara seperti kehilangan arah dan tujuan walaupun Tun Mahathir telah menetapkan sasaran menjadikan Malaysia Negara Maju pada tahun 2020. Kita saban hari sering disajikan berita politik yang  memualkan penuh dengan fitnah dan sebenarnya tidak menguntungkan kepada rakyat keseluruhan sehingga petadbiran negara dilihat terikut –ikut arus  fitnah dengan mengadakan pelbagai Suruhanjaya Diraja dan pelbagai jenis “inquest”  yang hanya menguntungkan golongan peguam yang sudah diketahui  mempunyai pendapatan yang lumayan.
Penghapusan subssidi kepada rakyat boleh dilaksanakan dengan berperingkat dan pegawai kerajaan haruslah rajin turun kebawah mendekati rakyat serta mengambil tahu masalah  sebenar yang dihadapi oleh  rakyat . Umum  mengetahui bahawa Menteri di setiap Kementerian  akan datang dan pergi setiap 5 tahun  maka  amanah  yang dipikul oleh setiap pegawai kerajaan adalah amat besar kerana mereka sebenarnya yang melaksana, memantau dan mencari jalan penyelesaian bagi setiap aduan rakyat bukannya  menyerah sepenuhnya kepada Menteri .
Secara umumnya  masalah rakyat Malaysia yang bekerja di Lembah Klang sememang telah diketahui oleh pemimpin atasan namun pelaksanaannya sehingga sekarang hanya sekadar indah khabar dari rupa.

Sistem Pengangkutan Awam yang efisien   
Bagi penduduk Lembah Klang, mereka mengimpikan sistem pengangkutan awam yang mudah, murah dan tepat.  Sejak Tun Mahathir bersara sehingga sekarang tiada peningkatan dalam sistem pengangkutan awam walaupun acap kali sudah bertukar pengurusan. Sistem LRT Ampang Line dan Kelana Jaya Line sudah mencapai tahap maksimum dan keputusan menambah bilangan tren bagi menampung kenaikan penumpang memang wajar dilakukan.
Setakat hari ini sistem LRT ini merupakan contoh terbaik dalam menyediakan kemudahan yang dikehendaki oleh penggunanya.  Namun pelaksanaan penambahan landasan  dan stesen LRT Fasa 2 harus dilaksanakan dengan segera pembinaannya.  Rakyat Malaysia sebenarnya sudah jemu dengan kaedah pengumuman projek bernilai tinggi yang dilaksanakan oleh pemaju atau kerajaan sekarang.  Rakyat Malaysia sudah bijak menilai kerana semua sedia maklum sekiranya  majlis pecah tanah atau perasmian bagi sesuatu projek  diadakan secara besar-besaran maka jawapannya projek itu tiada dana bagi membinanya hanya sekadar lakonan yang disajikan kepada rakyat.  

KTM Kommuter  yang cukup sinomin dengan gelarannya iaitu Keretapi Tanah Melayu kerap menjadi kritikan ramai penggunanya kerana tahap perkhidmatan dan pengurusannya yang   dikatakan masih di takuk lama dan seperti tidak mahu berubah.  Malah sudah masanya  pengurusan  KTM Komuter yang menyediakan laluan dari  Seremban dan Klang di swastakan  agar tahap perkhidmatan mampu dipertingkatkan.  KTM Komuter harus mencontohi  Sistem LRT KL Rapid yang menjana pendapatan bukan bersandarkan  kepada jualan tiket tetapi elemen lain seperti pengiklanan dan sewa tapak perniagaan.  Tidak seperti LRT , KTM Komuter masih memiliki tanah yang cukup besar bagi membina tempat letak kereta yang besar dan ruang  tapak kedai yang boleh di bina.  Sekiranya kedua keperluan ini mampu di capai oleh pihak pengurusan nescaya ia mampu membantu kerajaan menghapuskan subsidi yang ditanggung setiap tahun.

Malah sekiranya projek bernilai besar atau mega  dapat diwujudkan maka secara tidak langsung mampu meningkat peluang pekerjaan bagi sektor pembinaan yang semakin tenat. Walaupun di label oleh ramai pihak  projek bernilai besar sebagai pembaziran dan hanya menguntungkan kroni tertentu tetapi terbukti ia memberi impak yang besar bagi banyak sektor sehingga penjual nasi lemak di tapak pembinaan akan  menikmati keuntungan hasil jualan kepada pekerja binaan yang terlibat didalam projek mega tersebut.  Penyediaan sistem pengangkutan awam yang efisien mampu mengurangkan bilangan kenderaan menggunakan petrol dan diesel yang merupakan penerima terbesar subsidi kerajaan hari ini.
Namun adakah Kerajaan pimpinan Dato Seri Najib Tun Razak bersedia melaksanakan segera perubahan ini? . Mungkin impian kecil ini akan menjadi realiti sejajar dengan saranan Perdana Menteri kita Dato Najib Tun Razak yang telah menetapkan sasaran terkandung didalam NKRA yang harus dicapai didalam petadbiran beliau. Sekali lagi pengguna pengangkutan awam terpaksa menanti dan menaruh harapan agar impian kecil ini menjadi kenyataan.  Kadang kala sumbangan kecil kerajaan kepada rakyat sebenarnya adalah sebesar  nikmat  bagi rakyat.

Welcome to Jempol's life

Hi,
Welcome to Jempol's Life





Jempol is one of the district that form the state of Negeri Sembilan, Malaysia. The district located near to borders another Malaysian state of Pahang  to the northeast.  The population of the Jempol was increasing by end of 1970 due to the resettling of the  Peneroka Felda under Gugusan Felda Negeri Sembilan. Bandar Seri Jempol is the principal towns in Jempol.  The Jempol district were divided to 5 province  with total area 138,600 Ha and total population are 122,800 peoples.




MUKIM
KELUASAN
ROMPIN
57, 548.89 HEKTAR
SERTING ULU
32, 184.00 HEKTAR
SERTING ILIR
24, 997.03 HEKTAR
JELAI
19, 361.83 HEKTAR
KUALA JEMPOL
4, 477.50 HEKTAR


Jempol known historically as 'Jalan Penarikan', as important tranportation role during ancient time because it connected trade posts west of the Malay Penisular with population centers in the east coast between Pahang river and Muar Rivers.  This was because the Serting River flows into the Bera River, a tributary of the Pahang River. jempol river flows into Muar River. Trading boats from River Muar could continue their journey until they reach Kuala Pahang in Pekan, or Kuala Lipis to continue into Terengganu, Kelantan or Perak. it called 'Jalan Penarikan' because of the pulling of boats overland in order to continue the journey to another river.

First, they sailed from Malacca along the Muar River to reach Jempol River, where they have to pull the boats on shore for a short distance to get into the Serting River. They then continue their journey along the Bera River to arrive at Kuala Tahan from which they proceeded to the South China Sea.During ancient time 
'Jalan Penarikan'  played a vital role in the military operations between Siam and Malacca. Using this route, the Siamese have launched many attacks against Malacca. A troop was sent to make an ambush. Half of the troop stayed near Jalan Penarikan as backup and the other half attacked Malacca. However, the backup group has another mission, they have to dig a big canal measuring 30 feet by 20 feet in depth, so that they could connect the two rivers, Jempol and Serting River.
A leader of the Thai Army was later buried near Jalan Penarikan. The tombstone was believed to have been transported all the way from Thailand. The Siamese leader's grave could still be found near Jalan Penarikan. 
thee routes also witnessed many significant events in history. The famous Malaccan warrior Hang Tuah, while on the run with Tun Teja, used Jalan Penarikan to flee to Pahang. The last Sultan of Malacca, Sultan Mahmud Shah was also used Jalan Penarikan to escape to Pahang after falling of Malacca to Portuguese.